Thursday 6 March 2014

Doa untuk mak

Pagi itu mak dan adik bersiap-siap untuk menghantar saya ke tempat kerja. Disebabkan adik mahu guna motorsikal, saya terpaksa mengalah dengannya dan meminta mak menghantar saya ke maahad. Bergeraklah kami bertiga dengan menaiki van rusa berwarna maroon. Hari itu, mak tidak berniaga kerana ingin selesaikan urusan penting.

Sebelum mak menghantar saya, kami singgah di tempat yang mana mak mahu selesaikan urusannya. Saya hanya menunggu di luar pejabat. Mak dan adik sahaja yang masuk ke dalam pejabat.

Beberapa minit berlalu, mak melangkah keluar dengan laju. Adik mengekorinya di belakang. Saya bingkas bangun dan mengekori mereka.

Di dalam van, mak melempiaskan kerisauannya kepada kami. Saya hanya mendengar tiap kata yang terluah dari mulut mak.
Apabila sampai di hadapan pintu maahad, saya menghulur tangan untuk bersalam dengan mak. Tangannya saya cium.

Sebelum pintu van dibuka dan kaki saya memijak tanah. Mak bersuara.

“Doakan untuk mak.”

Saya senyum dan angguk.

Saya tahu resahnya bagaimana. Jiwa ini cukup memahami.

“Semoga Allah mudahkan urusan mak.”

Jika sebelum ini hanya ungkapan tersebut yang selalu saya minta mak doakan untuk saya. Tapi kali ini hati saya betul-betul tersentuh.


“Doa untuk mak.”

No comments:

Post a Comment