Monday 24 February 2014

Bengkel Penulisan

Teks: Anis Sakinah Azizan
Gambar: Koleksi peribadi



Pada 22 Febuari yang lepas, saya telah mengikuti Bengkel Penulisan Novel Islami di Akademi Must Read, Wangsa Maju Kuala Lumpur. Demi menambah pengalaman baru dalam kamus hidup, segala payah dan halangan ketika itu saya tidak gentar untuk lalui. Ditakdirkan dua hari sebelum hari kejadian, kaki saya terseliuh akibat jatuh katil kerana kecuaian diri sendiri.

Perasaan bimbang mula menghantui. Adakah ini petanda bahawa saya tidak dapat hadir ke bengkel tersebut. Hati membuak-buak ketika itu hingga berjanji pada diri sendiri akan tetap pergi juga walau kaki masih berbisa sakitnya. Mak pula risau anaknya yang ingin berjalan jauh dengan kaki yang sakit. Kata saya kepada mak bahawa saya akan tetap pergi. Ini bukan halangan Cuma ujian yang Allah ingin saya hadapi.

Saya mendapat greenlight daripada ustaz dan ummi di maahad untuk mengambil cuti dalam sehari. Alhamdulillah mereka sangat memahami dan mengizinkan. Restu mak juga bersama saya. Saya mengambil bas dari Sungai Petani dan turun di Perhentian Puduraya. Selok-belok di Kuala Lumpur saya sudah biasa. Jadi, tiada masalah untuk berkelana di sana. Akhirnya saya menumpang di rumah ibu saudara di Setapak untuk bermalam di sana.

Pada hari kejadian, saya adalah orang kedua yang datang ketika itu. Kelihatan kerusi masih kosong tanpa peserta lain. Mungkin waktu itu masih awal. Saya mengambil tempat paling hadapan. Setelah 20 minit berlalu, bengkel pun bermula. Saya mendengar tiap kata yang dituturkan oleh penulis sambil menyalin di nota untuk dibuat rumusan selepas itu. Pengalaman menarik ini ada saya kongsikan di blog TSK. Sebenarnya terasa terlalu kerdil jika dibandingkan dengan peserta yang lain kerana sebahagian dari mereka telahpun menulis dan mempunyai karya sendiri. Ada yang dalam proses menyiapkan manuskrip, ada yang selalu mengisi di ruang minda Harian Metro, cerpenis di majalah dan penulis skrip drama.

Pada waktu tengah hari, kami dibelanja makan oleh Tuan Khairy Tajudin, seorang penulis dan seorang guru sekolah di Changlun. Beliau juga berasal dari Kedah. Semasa sesi makan tengahari, saya duduk berhadapan dengan Cik Nor Liyana Omar, seorang editor yang profesional pada perkiraan saya. Dia tidak makan ketika itu, sebaliknya menjamu kami dengan pengalamannya. Orangnya ramah dan suka melayan kami ketika soalan diajukan kepadanya. Beliau berkongsi ilmu di meja makan tentang dunia penulisan. Antara karya yang telah beliau sunting adalah karya Hilal Asyraf dan Web Sutera.


Bengkel tamat tepat pada pukul 5.00 petang, saya dan beberapa rakan peserta lain mengambil LRT di Wangsa Maju untuk ke destinasi masing-masing. Memandangkan waktu masih awal, saya sempat berkelana di Masjid Jamek untuk mencuci mata. Kemudian berangkat pulang ke Sungai Petani pada pukul 9.30 malam. Begitulah penceritaan pengalaman yang dapat saya kongsikan di sini. Pesan saya kepada orang lain jika mahukan sesuatu niatlah di dalam hati, kerana niat yang baik pasti Allah makbulkan. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.

2 comments:

  1. Bestnya..As pun teringin gak nak ambil bengkel penulisan macam ni..tapi bila sampai masanya selalu saja ada halangan..

    ReplyDelete
  2. to Kak As: Anis pun gagah juga ni pergi sebab time itu ada masa...

    ReplyDelete