Tuesday 11 February 2014

Dia Yang Sentiasa Tersenyum

Teks: Anis Sakinah Azizan 
Gambar: Google


Dia.

Yang berada di hadapan saya semasa di dalam kelas sentiasa tersenyum. Raut wajahnya yang manis dan berlesung pipit di pipi kirinya.

Hari ini wajah saya masam mencuka, emosi terumbang-ambing. Mungkin kerana kondisi kesihatan yang kurang baik. Demam panas.

Dia juga seorang yang tidak pernah melempar senyuman tawar. Pasti tersenyum manis. Gaya sengihannya tersendiri. Hidup seperti tiada duka.
Wajah saya yang kelat bertukar normal apabila terpandang senyumannya yang  jelas menampakkan sebaris gigi putih.

Dia pandang saya. Saya memandangnya kembali.

Hari itu, hari yang saya anggap hari kesedihannya. Ayahnya telah pergi menghadap Ilahi kerana menghidap penyakit kencing manis. Dia kembali semula kepada kami, selepas saya bertanya tentang khabar keluarganya, dia hanya tersengih. Langsung tiada riak sedih di wajahnya. Saya hanya mendiamkan diri dari bertanya lagi. Pernah juga hati saya berbisik, dia ini tidak ada rasa sedihkah? ya, mungkin dia juga turut bersedih dengan apa yang dilaluinya. Namun, tidaklah dia membiaskan kesedihan di wajahnya.

Sebenarnya, saya sedang menulis perihal dia di hadapannya tanpa dia tahu. Dia hanya tahu senyum dan tersengih bila memandang saya sambil mulutnya menghafal surah Al- Baqarah.

Sedang otak saya ligat memikirkan apa yang perlu ditulis lagi di dalam diari ini, saya terpandang dia. Dan seperti biasa dia tunjukkan tingkah laku yang sama.
Saya tewas dengan riak wajahnya kerana ketika ini wajah saya masam mencuka.
Terima kasih kepada dia yang telah memberi saya erti suka dalam duka. Bahagia dalam derita. Pahit dalam manis.


Akhirnya saya tersenyum membalas senyumannya.


No comments:

Post a Comment