Tuesday 28 January 2014

Diari Ustazah Warden: Muka Surat Pertama

Teks: Anis Sakinah Azizan
Foto: Lukisan pelajar    


            Sudah lama saya berniat untuk menulis diari. Dan hari ini, saya mengerak-gerakkan tangan saya untuk menulis diari. Saya namakan diari ini “Diari Ustazah Warden”. Terima kasih kepada sahabat saya yang jauh nun di Sabah kerana menggelarkan saya sebagai Ustazah Warden, walaupun sudah berkali saya katakan kepadanya agar tidak memanggil saya dengan gelaran ustazah. Jadi, saya pinjam katanya untuk diberi nama pada diari ini.

            Sahabat saya itu akan memanggil saya dengan perkataan UW sahaja. Ianya adalah singkatan kepada Ustazah Warden. Inilah nama yang unik juga buat saya. Selain perkataan guru kecil, guru besar, pengawas sekolah dan warden asrama yang selalu kita sebut, belum ada gelaran Ustazah Warden hinggap di telinga ini. Ini adalah gabungan guru (ustazah) dan warden.

            Kenapa saya ingin menulis diari ini? Sebenarnya, saya ingin berlatih menulis di samping mencatat kisah biasa yang saya lalui. Mungkin diari ini membantu saya di kemudian hari. Menulis dan membaca semula.

            Baiklah, hari ini cukup sebulan saya bekerja sebagai warden di maahad tahfiz. Sudah tentu dalam sebulan ini cukup bagi saya untuk memulakan diari ini. Daripada mencatat sahaja di minda lebih baik saya tulis di dalam diari. Adakah saya akan menulis diari ini setiap hari? sampai bila saya akan menulis diari ini? adakah saya akan terus menulis diari ini walaupun sudah mendapat pekerjaan yang lain? Itulah persoalan yang tak mampu saya pastikan.

            Selain menjadi warden, saya juga mengajar pelajar-pelajar di dalam kelas, memantau mereka melakukan kerja harian, kejut mereka di awal pagi, arahkan mereka untuk makan, solat, mandi dan bangun dari tidur. Jika tidak disuruh, tidaklah dibuat dengan segera.

            Saya seorang lepasan universiti dalam bidang Perniagaan Islam. Disebabkan minat saya lebih cenderung ke arah mendidik dan menulis, saya rasa kerja sekarang seperti sesuai dengan jiwa. Waktu kerja, saya boleh fokus pada mengajar dan pada waktu lapang saya boleh menulis.

            Kisah apa yang saya ingin coretkan di dalam diari ini pun saya belum pasti. Tunggu sahajalah nanti bagaimana. Ini adalah mukasurat pertama perkenalan Diari Ustazah Warden.


            Diari Ustazah warden ini bukanlah kisah-kisah harian yang memaparkan tiap gerak-geri manusia atau amalan rutin dalam sehari. Mungkin saja sekadar coretan yang  membangunkan jiwa atau sebaliknya.


No comments:

Post a Comment