Thursday 16 January 2014

Kelas Tajwid Pertama

Teks: Anis Sakinah Azizan
Foto: carian Google

Sabtu yang lalu, Ustaz Tohiri yang berbangsa arab Yaman datang ke maahad untuk mengajar tajwid, sudah menjadi kebiasaan untuk beliau datang mengajar pelajar-pelajar di sini pada setiap hari sabtu. Ustaz Tohiri yang mengenakan jubah putih dan berserban putih itu tampak berseri persis seorang ulama yang dihormati. Uniknya ustaz ini adalah kerana beliau boleh berkomunikasi dalam bahasa melayu walaupun agak lain sedikit sebutannya.

Para pelajar tahfiz mengambil tempat masing-masing menghadap ke arah  ustaz, al-quran diletakkan di atas rehal yang kukuh sambil memasang gaya sopan tertunduk. Memang penggunaan rehal di sini adalah wajib kerana seperti yang kita sedia maklum bahawa kita dilarang sama sekali meletakkan al-quran ditempat yang rendah atau di lantai.

 Saya yang ketika itu masih belum bersiap menghadiri majlis ilmu hanya mengintai dari jauh. Perlahan-lahan pintu bilik dibuka. Memang tidak sopan perbuatan seorang warden seperti saya yang agak malu-malu kucing untuk keluar.

 Dua tiga orang pelajar yang sedar dengan gelagat warden mereka terus tersenyum-senyum mengusik. Waktu itu, baru terasa ketarnya nak melangkah keluar. inilah padahnya, jika lambat masuk ke kelas. Teringat semasa di universiti dulu, jika lambat ke kelas, pensyarah tidak akan bertanya kecuali mengikut mood ketika itu. Tapi kali ini majlis ilmu agama, saya patut rasa bersalah dan tidak beradab.

Saya mengambil tempat bersebelahan seorang mak cik yang sedang kusyuk membaca surah Al-Maarij. Helaian demi helaian saya menyelak mashaf mencari mukasurat surah tersebut. Dengan rasa penuh bersalah, sempat juga saya lindung mimik muka dengan penuh bersahaja. Sebelum memulakan sesi tajwid, Ustaz Tohiri akan meminta semua pelajarnya membaca bersama-sama dengan beliau surah yang dipilihnya. Ini adalah teknik membaca sambil memperbetulkan tajwid secara langsung.

Itu adalah kali pertama saya mengikuti kelas Ustaz Tohiri kerana sebelum ini saya akan pulang ke rumah atau ke tempat niaga mak mengisi masa lapang saya. Cuma hari sabtu kali ini, saya ingin turut serta bersama pelajar dan makcik- makcik kejiranan yang hadir ke situ untuk menuntut ilmu tajwid.

Sebelum Ustaz datang lagi, seorang pelajar datang mengetuk pintu bilik saya memberitahu bahawa makcik-makcik di luar sana ingin melihat saya. Mungkin mereka teruja hendak melihat warden pertama di maahad itu kerana sebelum ini maahad dijaga oleh ummi dan suaminya Ustaz Fadzli secara langsung. Bagai pengantin perempuan pula saya ketika itu, yang malu keluar dari bilik menghadap orang ramai.

Maahad ini baharu sahaja dibuka oleh Ustaz Fadzli 4 bulan yang lalu di atas dasar tanggungjawab sosial. Itulah yang membuatkan saya kagum dengan beliau walaupun beliau adalah seorang pensyarah di Matrikulasi Pulau Pinang. Maahad ini adalah sebuah rumah dua tingkat yang bersebelahan dengan rumah beliau.

Baiklah kembali semula cerita tentang kelas tajwid tadi.

Ustaz Tohiri menulis di papan putih perihal topik sifat-sifat huruf. Sebelum kita membaca al-quran, kita perlu tahu sifat-sifat huruf dan makhraj huruf. Hal ini adalah kerana bagi tiap huruf-huruf itu ada sepuluh kebaikan. Menjaga hak setiap huruf  sehingga jelas dan meraikannya.


Hukum belajar ilmu tajwid ini adalah fardu kifayah. Dan membaca al-quran dengan tajwid itu adalah wajib ke atas semua mukallaf. jadi, pentingnya mempelajari ilmu tajwid ini. Saya yang mendengar kata-kata Ustaz Tohiri mengangguk-ngangguk tanda setuju

Ini adalah catatan yang tertangguh. Kesibukan sentiasa menjadi alasan walaupun 24 jam yang Allah berikan kepada kita sudah mencukupi.


Tajwid ialah membaca al-quran dalam keadaan tenang dan dapat melahirkan sebutan huruf dengan baik serta meletakkan bunyi setiap huruf tepat pada huruf-hurufnya. 

No comments:

Post a Comment