Monday 13 January 2014

Salam Taa'ruf


Teks: Anis sakinah Azizan
Foto: Koleksi peribadi

Segala puji bagi Allah.

Selawat dan salam buat junjungan mulia kita Nabi Muhammad SAW serta para ahlinya.

Syukur ke hadrat Ilahi dengan limpah kurniaNya dapat saya coretkan sesuatu di sini.

Saya memperkenalkan diri dengan nama penuh Anis Sakinah Azizan, anak jati Kedah yang menetap di Sungai Petani sejak kecil lagi. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Agama Daris Sungai Jagong, Sungai Petani Kedah dari darjah satu hingga ke tingkatan enam. Seterusnya meneruskan pengajian Ijazah Sarjana Muda di Universiti Utara Malaysia dalam bidang Pentadbiran Muamalat. Seorang yang bercita-cita untuk menjadi seorang penulis dalam bidang penulisan kreatif. Moga langkah ini terus maju dan berjaya hingga ke puncak.

Medan ini ditubuhkan atau dibina untuk merakam segala perjalanan kehidupan insan yang tidak penting. Ia kisah biasa-biasa yang dilalui oleh orang yang sangat biasa seperti saya ini. Semoga catatan biasa ini menjadi luar biasa bagi orang lain. Mudah-mudahan.

Sebelum membina blog ini, saya telah pun aktif menulis blog semasa di alam kampus. Blog tersebut tidak fokus pada sesuatu penulisan kerana lebih bersifat peribadi. Blog itu boleh dijumpai di carian google dengan alamat temansetiaketenangan.blogspot.

Tak kenal maka tidak bercintalah kita, sebagaimana saya mengenali Puan Mazlia Murat iaitu Guru Kelas Online Kelas Penulisan Kreatif saya, saya seperti jatuh cinta terhadapnya, beliau membimbing saya untuk terus melangkah lebih maju dalam dunia penulisan kreatif yang begitu diminati oleh saya.

Saranan beliau terhadap saya adalah untuk menfokuskan sesuatu jenama untuk saya tuliskan di sini, setelah ditimbang-timbang, maka Puan Mazlia mencadangkan agar saya menulis tentang dunia Tahfiz Al-Quran. Hal ini adalah kerana menurut situasi saya sekarang, saya terdedah ke arah itu dan mempunyai pengalaman tentang tahfiz walaupun tidak banyak.

Lama saya berfikir untuk tekad menulis tentang dunia tahfiz yang bagi saya agak mencabar dengan ilmu saya yang tidak seberapa ini. Sejujurnya, saya bukanlah seorang Hafizah Al-Quran atau Ustazah Tahfiz yang menghafal 30 juzuk Al-Quran, tapi saya percaya bahawa ini yang Allah tetapkan untuk saya. Saya perlu bersyukur atas segalanya.

Selepas tamat pengajian di alma mater pada tahun ini, saya agak runsing untuk mencari pekerjaan yang sesuai. Akhirnya, saya ditawarkan untuk menjadi warden di Maahad Tahfiz (perempuan) As Sofwah di Sungai Petani hasil perkenalan dengan seseorang di laman sosial Facebook. Niat asal mencari maahad tahfiz adalah untuk menyambung hafalan Al-Quran yang sudah lama saya tinggalkan sejak di bangku sekolah, tetapi disebabkan umur saya yang boleh disamakan dengan seorang guru sekolah, ummi maahad tahfiz tersebut memberi peluang untuk saya membantunya menjaga maahad tahfiz.

Minat terhadap Al-Quran sentiasa membara dalam diri, Ia adalah peneman setia kita hingga ke alam barzakh dan mukjizat yang kekal hingga kini. Belajar dan mengajarkan Al-Quran adalah sesuatu yang digalakkan oleh setiap insan, saya cuba untuk mengabungkan minat saya terhadap penulisan dan kecintaan kepada Al-Quran dalam satu entiti. Jadi saya memilih tema; membaca, menghafal, menulis dan memahami setiap kalimah-kalimah Allah yang tidak akan habis ditulis ini dalam satu  ruangan untuk diceritakan.




Saya juga mempunyai impian kecil untuk menubuhkan pusat pengajian Al-Quran, dengan pengalaman saya bekerja di bawah seorang ustaz yang menubuhkan maahad tahfiz  untuk menyempurnakan tanggungjawab sosialnya, moga-moga suatu hari nanti, impian ini dapat digapai dengan berbekalkan ilmu dari orang yang lebih berpengalaman.

Saya mungkin tidak mampu menceritakan segalanya walaupun dilalui sendiri kerana keterbatasan upaya. Namun saya yakin apa yang berlaku dalam kehidupan ini pasti terselit nilaian, pengajaran, tafsiran dan ilmu yang menjerumus kepada kekuasaan Allah.


Akhir sekali, semoga tulisan saya ini bermanfaat pada semua.

3 comments:

  1. Assalamualaikum, salam taa'ruf juga akak. Wah! Seronoknya jumpa orang yang macam akak! Jaga-jaga saya akan sentiasa menghantui blog ini nanti! ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam dik..terima kasih kerana meninggalkan jejak adik di sini, sama-samalah kita berkongsi ilmu ye..salam taa'ruf dari akak ^^

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete