Saturday 18 January 2014

Sembang Kosong

Teks: Anis sakinah Azizan
Foto: Koleksi peribadi


Kelmarin.

Saya keluar bersama teman sekolah lama, Syahidah.

 Dia pelajar lulusan Bahasa Arab dari Jordan, setelah tiga tahun di sana kini dia melanjutkan pelajaran di peringkat ijazah sarjana pula di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA) dalam bidang yang sama. Dia adalah sahabat yang pertama saya akan rujuk bilamana mengalami kebuntuan dan kurang pengetahuan berkaitan bahasa arab khususnya.

Saya pernah meminta dia belikan buku tajwid keluaran Jordan untuk saya rujuk dan simpan sebagai koleksi peribadi. Alhamdulillah, buku tajwid tersebut saya gunakan ketika saya di Maahad.

Semasa sedang menikmati makan tengahari di Seoul Garden semalam, kami telah mencetuskan perbualan mengenai masa depan. Tiba-tiba soalan yang keluar dari mulut Syahidah buat saya terpaku. Kaku, di atas bangku. Minda mula menghadam tiap katanya. Saya hanya sempat tersenyum tanpa kata.

Tak mahu sambung belajarkah?” kata Syahidah.

Itulah soalannya.

Saya ketika itu kurang pasti apa jawapan yang sesuai hendak khabarkan. Jawapan saya adalah rahsia. Saya ada sesuatu yang tersimpan di dalam hati, biarlah cita-cita tercapai dahulu barulah saya berani katakan bahawa inilah yang saya impikan. Suatu hari nanti. Tapi, jawapan itu belum pasti, maka nanti saja saya katakan. Saya pernah usulkan kepada mak untuk sambung belajar ke peringkat master, namun mak hanya mendiamkan diri. Riak wajahnya sudah memberi jawapan. Usahlah saya bertanya lagi. Dengan keadaan ekonomi sekarang, biarlah saya mencari sumber kewangan sendiri tanpa membebankannya lagi.

Namun, apa yang menjadi keutamaan saya di sini adalah untuk mencerita tentang huruf dhod. Ya, huruf dhod yang susah hendak kita sebut dengan makhraj yang betul. Kata Syahidah dalam keramahannya bersembang, dia menceritakan bahawa dia pernah ditegur oleh seorang syeikh dalam bidang al-quran semasa di Jordan tentang sebutan huruf dhodnya. Tiga kali syeikh tersebut meminta dia mengulang sebut huruf dhod dalam surah Al-Baqarah yang saya tidak pasti ayat yang di mana.

Tanya Syahidah pula kepada saya:

“bagaimana kamu menyebut huruf dhod?
“Lidah kamu mengena atau tidak ke gigi?
“dan kalau lidah mengenakan pada gigi..lidah kamu menghala ke kanan atau ke kiri?

Saya ketika itu mula membuat eksperimen. Terkial-kial lidah membunyikan huruf tersebut dan mencari ke arah mana lidah menghala. Kanan atau kiri.

Lidah ini ke kanan atau ke kiri. Itu susah saya nak yakinkan pada diri. Tapi yang pentingnya, lidah mestilah menyentuh gigi. Tidak kisah arah kanan atau kiri. Bagi sahabat saya, dia lebih selesa menggerakkan lidah ke arah kiri. Dan saya pula ke arah kanan. Penting mengetahui makhraj huruf dengan betul. Tambah-tambah dalam surah Al-fatihah yang wajib kita baca di dalam solat juga terkandung huruf dhod.



Pesan Syahidah kepada saya agar rujuk kembali buku tajwid yang dibelinya untuk saya. Di dalam buku itu ada menunjukkan gambar rajah tentang makhraj huruf.

Di sekolah dulu, kami sama-sama satu kelas al-quran. Kami berguru dengan Ustazah Norison. Beliau seorang yang garang tetapi baik hati. Alhamdulillah, banyak ilmu yang kami perolehi darinya. Apabila mengenangkan detik berdiri di dalam kelas hafazan al-quran kerana lambat menghafal ayat baru buat saya senyum sendiri. Pahit manis dalam pembelajaran dahulu memberi kesan yang positif dalam diri. Terima kasih ustazah atas ilmunya!

Ini adalah catatan sehari yang lepas.
Hanya mencatat di dalam minda sebelum menulis di sini.














No comments:

Post a Comment